טלפון: 03-644-3-777  אימייל: info@logos.co.il

קידום אורגני או ממומן: איך לדעת באיזה ערוץ לבחור?

שני ערוצי הקידום המרכזיים היום בגוגל הם הערוץ האורגני והערוץ הממומן. ההבדל העקרוני ביניהם הוא שבערוץ האורגני מוצגות מודעות בתשלום של מפרסמים שונים המתחרים אחד עם השני על המיקומים הגבוהים ביותר במילות מפתח שונות. מכיוון שחלק ממילות המפתח תחרותיות יותר מאחרות, המחירים של הפרסום הממומן משתנים מנישה אחת לשנייה.

לעומת הערוץ הממומן, הערוץ האורגני הוא ערוץ בו האתרים מוצגים על פי הרלוונטיות וחווית הגלישה בהם על פי האלגוריתם של גוגל בסדר יורד ובהתאם לשאילתה אותה הקליד המשתמש. אי אפשר לשלם לגוגל על מנת שאתר אחד יופיע לפני אתר אחר מכיוון שהאלגוריתם שקובע את סדר האתרים הוא סודי ומורכב מאין ספור משתנים ופרמטרים.

האם הערוץ אורגני טוב יותר מממומן או ההפך?

סביר להניח שמי שעוסק בפרסום ממומן ינסה ישכנע אתכם שזהו הערוץ המשתלם ביותר, ואילו המקדם האורגני יגיד בדיוק ההפך, אבל האמת היא שאין ערוץ אחד עדיף באופן מוחלט והדבר תלוי בנישה אותה מקדמים והמטרות שאותן רוצים להשיג בטווח הארוך ובטווח הקצר.

על מנת להסביר זאת טוב יותר, חשוב קודם כל להבין את ההבדלים המרכזיים בין שני הערוצים:

מחיר

כאמור, על קידום ממומן משלמים ישירות לגוגל ואילו קידום אורגני לא עולה כסף, לכאורה. בפועל קשה מאוד להגיע למיקומים גבוהים בקידום האורגני ללא מקדם אתרים או חברת קידום חזקים ומנוסים, וכאן התקציבים יכולים להשתנות:  החל מכמה מאות שקלים לחודש ועד אלפי שקלים. הפרמטרים שקובעים את המחיר הם בדרך כלל גודל האתר וכמות הביטויים שרוצים לקדם או השיפור בתנועה שרוצים להשיג.

בנוגע לקידום הממומן, גם כאן אין תקציב מינימאלי לקליק, אבל בפועל לא תוכלו לקבל כמות סבירה של לחיצות מבלי להשקיע כמה עשרות שקלים ביום לפחות. בזירות תחרותיות יחסית, סביר להניח שתצטרכו אדם או חברה שיריצו עבורכם את הקמפיין ויעקבו אחרי שינויים במחירים והפעילות של המתחרים. ניהול לא נכון של קמפיין עשוי להביא לחיסול מהיר של התקציב, וזהו סיכון שלא כולם מודעים אליו.

העמלה למנהל הקמפיין גם היא אינה קבועה. המודלים הפופולאריים הם עלות הקמה חד פעמית ותשלום קבוע לחודש או אחוזים ממה שמשלמים לגוגל (בדרך כלל בין 10% ל-15%). לפיכך, לא תמיד משתלם להריץ קמפיינים קטנים.

טווח ארוך או קצר

קידום אורגני הוא לרוב תהליך ארוך יחסית שיכול להימשך בין מספר חודשים עד שנה ולעיתים אפילו יותר. הדבר תלוי בכמות המתחרים, כמה מילים או ביטויים רוצים לקדם וכמובן הניסיון של מי שאחראי על הקידום. לפיכך, קידום אורגני הוא השקעה לטווח ארוך.

הקידום הממומן עובד מהרגע שמתחילים בקמפיין, אך עדיין יכול לעבור זמן מסוים עד שהמחיר לכל לחיצה יורד והמודעות מוצגות במקומות בולטים. הסיבה לכך היא שגוגל בוחן את ביצועי המודעות בעבר. לדוגמה, מודעה שלמן ההתחלה לא הראתה ביצועים טובים, כנראה לא תתקדם הרבה.

נראות בתוצאות החיפוש

התוצאות הממומנות נמצאות בצדדים הקיצונים של המסך, למעלה או למטה או כאשר רואים עוד תוצאות (בסמארטפונים). לכן הם אמורים לבלוט יותר מהתוצאות האורגניות. בפועל, יש הרבה גולשים שמתעלמים מהמודעות הממומנות, ולכן הדברים אינם כה פשוטים. גוגל גם מסבכת עוד יותר את העניינים מכיוון שהיא מנסה לטשטש את ההבדלים בין התוצאות (לדוגמה, פעם הרקע של המודעות הממומנות היה ירוק).

בכל מקרה, בכל קשור לנראות, ברור שעל מנת לזכות לחשיפה מקסימלית, אין בררה אין להשקיע בשני הערוצים במקביל.

שקיפות

הערוץ האורגני הוא לא מאוד שקוף וגוגל מספקת תמונה מאוד חלקית לגבי כמות הגולשים שלחצו על כל תוצאה ולאן בדיוק הם הגיעו. לעומת זאת, בקידום הממומן אפשר לראות איזה את מספר הלחיצות המדויק על כל מודעה ואילו מילות מפתח הפעילו אותה (למרות שהשאילתה הספציפית של הגולש עדיין מוצפנת כמו בקידום האורגני).

עמוד הנחיתה

עמוד הנחיתה הוא העמוד אליו מגיעים אחרי הלחיצה. בקידום ממומן עמוד הנחיתה הוא בדרך כלל עמוד בודד ויזואלי מאוד שמזכיר פרוספקט ובו קיים טופס ליצירת קשר, רישום לרשימת תפוצה וכו'. לעומת זאת, עמוד נחיתה אורגני הוא חלק מאתר שלם ובדרך כלל מתמקד במספר מצומצם של מילות מפתח.  הוא יהיה ארוך יותר ועשיר בטקסט עם כמות גדולה של קישורים לעמודים אחרים באתר (מי שלא אמור להיות בעמוד נחיתה ממומן).

המשמעות היא שקידום אורגני דורש הקמת אתר של ממש על כל המשתמש מכך, ואילו בקידום ממומן ניתן להסתפק לרוב במספר מצומצם של דפי נחיתה על פי הקטגוריות השונות של מילות מפתח. לעיתים קרובות מי שמריץ את הקמפיין הוא גם מי שבונה את עמודי הנחיתה.

אז באיזה ערוץ לבחור?

אחרי שהבנו את הבדלים המרכזיים בין שני הערוצים, קל יותר לדעת באיזה ערוץ מרכזי לבחור על פי המטרות והאופי של הפרסום. הנה כמה דוגמאות נפוצות :

השקה של מוצר חדש – כאשר רוצים להשיק מוצר חדש אין טעם להפעיל קידום אורגני מכיוון שעד שיראו אותו בתוצאות האורגניות ייתכן שהוא כלל לא יהיה רלוונטי.

אתר מסחר אלקטרוני – באתר מסחר אלקטרוני בדרך כלל אין בררה אלא להשתמש בשני הערוצים במקביל. הסיבה היא שזה לא פרקטי להריץ קמפיין ממומן על כל מוצר בודד שיש בחנות כפי שניתן לעשות בקידום האורגני (אם כי ישנם ערוצים מיוחדים לכך כמו גוגל שופינג שעוד לא נכנסו לגמרי לשוק הישראלי). מצד שני, אי אפשר להצליח לעקוף את המתחרים בלי לקדם קטגוריות כלליות בקידום הממומן.

אתרי מידע, פורטלים ואתרי חדשות – באתרים גדולים בדרך כלל עדיף יהיה להשתמש בקידום ממומן על מנת לחשוף אותו לקהל יעד ראשוני, אך בטווח הרחוק קידום אורגני יהיה הרבה יותר משתלם מבחינת ההחזר על ההשקעה ועל אחת כמה וכמה מבחינת הזמן אותו יש להשקיע.

חנויות מקומיות – כאן הרבה תלוי בתקציב : קידום אורגני לחנות מקומית או בעל מקצוע יכול להיות עסק יקר מאוד מכיוון שיש הרבה מאוד מתחרים ולא פחות ספאם ואתרים שלא ברור בכלל מי עומד מאחוריהם. לעומת זאת, בקידום ממומן לפחות אפשר לדעת שיגיעו לקוחות פוטנציאלים גם אם התקציב שלכם לא ענקי ולא תקבלו עשרות לחיצות בכל יום. מעבר לכך, בקידום ממומן אפשר להוסיף מספר טלפון ולמקד את המודעות באופן מקומי כשגולשים מהסמארטפון, מה שדורש השקעה כפולה בקידום האורגני שפועל בערוץ ספציפי בשם תוצאות מקומיות.

בשורה התחתונה, חשוב לדעת שאלו רק כמה תרחישים נפוצים ובסופו של דבר אין דבר יותר טוב מלנסות ולראות בעצמכם.

 

 

התקשרו עכשיו