טלפון: 03-644-3-777  אימייל: info@logos.co.il

הציוץ השווה מיליונים

 תמו ימי התום. טוויטר חושפת לראשונה מודל כלכלי מבוסס פרסומות לרשת החברתית ומעוניינת למנף את מספר חבריה וקצב צמיחתה הגבוה לעשיית כסף, והרבה.

ערך לפני רווח

"מה יוצא להם מזה וממה הם עושים כסף?" – אלה היו השאלות אשר צצו ועלו תמיד מאז פרצה טוויטר למרחב הווירטואלי שלנו. החברה האמריקאית השיקה רשת חברתית אשר בתוך ארבע שנים רשמה קצב צמיחה של מדהים אולם לא הצמידה לו מודל כלכלי אשר יאפשר לה להפיק ממנו דיבידנדים כלכליים.

והנה, ב-13 באפריל (2010) פורסם בבלוג הרשמי של טוויטר פוסט ובו מודיעה החברה שהיא עוברת לשימוש במודל כלכלי של ציוצים מקודמים (Promoted Tweets). לדברי כותב הפוסט, טוויטר התנגדה לאורך כל השנים למודל הפרסומות המסורתי הקיים באינטרנט מפני שהיא שמה את החשיבות של ערך (value) התוכן מעל לזו של הרווח (profit). אולם, מה שהיה אינו מה שיהיה והחברה מזהה בחילופי המידע הרב אשר עובר בציוצים "אפשרות ליצור הזדמנויות עבור יחידים, ארגונים ועסקים."

כיצד זה יעבוד?

מודל הפרסומות של טוויטר יכיל שני אלמנטים מרכזיים: בתחילה, ציוצים ממומנים בתוצאות החיפוש, ואילו בהמשך שליחת ציוצים ממומנים ישירות ל-feeds של החברים.

ציוצים בתוצאות החיפוש – כמו שקיים אצל גוגל, מפרסמים יוכלו לקנות מילות חיפוש אשר שימוש בהן על ידי החברים יביא לראש תוצאות החיפוש ציוצים אשר נכתבו על ידי החברה שקנתה את המילה. הציוצים המקודמים יסומנו על מנת להפרידם מציוצים רגילים כאשר בשלב הראשון המפרסמים ישלמו לטוויטר עבור כל אלף גולשים אשר לחצו על הציוץ הממומן. על מנת לבדוק את האפקטיביות של הפרסום תפעיל החברה מנגנון המכיל מספר פרמטרים כגון מספר החברים אשר צפו במודעה, קידמו אותה או ענו לה. בצידה ויתברר שהפרסומת לא הייתה יעילה, תחזיר טוויטר את הכסף למפרסם.

ציוצים לפידים – מרכיב זה, הוא קצת יותר פולשני וחודר במידה מסוימת לפרטיות החברים. לדברי טוויטר, גם אנשים אשר לא ביצעו חיפוש ברשת יקבלו ציוצים ממומנים היישר לפידים שלהם בהתבסס על תחומי העניין שלהם. החברה ציינה שהיא מודעת לכך שהכנסת ציוצים ממומנים לפידים עלולה לפגוע בתדמיתה והיא תעשה שימוש זהיר במרכיב זה.

למי זה טוב?

שירות זה בא לתת מענה לחברות מסחריות אשר עושות שימוש נרחב בטוויטר על מנת לקדם את עסקיהן, אולם עד היום טרם קיבלו יחס מועדף והציוצים שלהן נבלעו בתוך ים הציוצים הכללי ברשת. יש כאן שינוי מגמה ופזילה ברורה אל הגופים המסחריים כפי שניתן לראות גם בעיצובו המחודש של דף הבית של האתר המציג ציוצים של מותגים וסלבריטאים.

מה חושבים המשתמשים?

כמו תמיד התגובות מעורבות. סקר שנערך בקרב מפרסמים בארה"ב בעת השקת השירות החדש  מצא כי 43 אחוז מהם ענו שאינם חושבים כי הפרסום בטוויטר הוא כדאי, לעומת 26 אחוז אשר חשבו ההיפך. למרות הכנסתן של הפרסומות לשימוש ברשת ואיבוד הניטרליות והאובייקטיביות, המשתמשים מבינים שצעד זה הוא בלתי נמנע ואין זה הגיוני שרשת חברתית בעלת מספר כה גבוה של חברים תבחר שלא להפיק מכך רווחים כלכליים.

מוקדם להעריך כיצד ישפיע צעד זה על השימוש בטוויטר וקצב הצמיחה שלה, אולם ככל שיחלוף הזמן נקבל אינדיקציה ברורה בקשר ליעילותו של השירות החדש ונדע האם הוא פגע או תרם בהרגלי השימוש של החברים.

התקשרו עכשיו